2012. április 1., vasárnap

Jézus második szava a kereszten


2. „Még ma velem leszel a paradicsomban” (Lk 23,43).

2012. márciusában elhangzott nagyböjti lelkigyakorlat elmélkedéseiből részletek a teljesség igénye nélkül. Lelkigyakorlatot vezette: Dr. Osztie Zoltán atya.


22. zsoltár igéje beteljesedik

A GÚNY három szinten (a pusztai kísértések párhuzama) jelenik meg, mint kísértés:


  1. az arra járók, megváltásra szoruló TÖMEG hangjában
  2. papok, farizeusok hangjában
  3. a BAL lator hangjában

1.  A nép szava, gúnya

Az arra járók pedig a fejüket csóválva káromolták őt, s ezt mondták: „Hé! Te, aki lebontod a templomot és három nap alatt felépíted, mentsd meg magadat, szállj le a keresztről!” (Mk. 15,29-30.)


A templom megtisztítása (Jn. 2, 13-25.)
 13A zsidók húsvétjának közeledtével Jézus fölment Jeruzsálembe. 14A templomban kalmárokat talált, akik ökröt, juhot és galambot árultak, valamint pénzváltókat, akik ott telepedtek le. 15Kötélből ostort font, és mind kiűzte őket a templomból, juhaikkal és ökreikkel együtt, a pénzváltók pénzét szétszórta, asztalaikat felforgatta, 16a galambárusoknak meg azt mondta: "Vigyétek innét ezeket, ne tegyétek Atyám házát vásárcsarnokká!" 17Tanítványainak eszükbe jutott az Írás szava: "Emészt a házadért való buzgalom." 18A zsidók azonban szót emeltek, ezekkel a szavakkal fordultak hozzá: "Miféle csodajelet mutatsz, hogy ezt mered tenni?" 19Jézus azt válaszolta: "Bontsátok le ezt a templomot, és harmadnapra fölépítem." 20A zsidók ellene vetették: "Negyvenhat esztendeig épült ez a templom, s te három nap alatt újjáépítenéd?" 21De ő saját teste templomáról beszélt. 22Amikor föltámadt a halálból, tanítványai visszaemlékeztek ezekre a szavakra, s hittek az Írásnak és Jézus szavainak. 23Akkor, amikor húsvét ünnepe alkalmával Jézus Jeruzsálemben tartózkodott, sokan hittek benne, mert látták a csodákat, 24amelyeket tett. Jézus azonban nem bízott bennük, mert ismerte mindnyájukat, 25s nem szorult rá, hogy bárki is felvilágosítsa az emberről. Tudta, mi lakik az emberben.

Nem a kőből épült templom a lényeges, hanem az ÉLŐ KÖVEKből épült gyönyörűséges szent templom. Az ember teste TEMPLOM, szentély! Jézus lerombolja a templomot és új épül, Isten imádásának új helye ragyogott fel Jézus Krisztus TESTÉBEN. Vajon így tiszteljük magunkat és másokat, mint Isten temploma?

2. Papok és farizeusok gúnyos hangja

31A főpapok és az írástudók szintén gúnyolódtak, egymás között ezt mondva: "Másokat megmentett, magát nem tudja megmenteni. 32A Messiás, Izrael királya, szálljon le most a keresztről a szemünk láttára, s akkor hiszünk!" (Mk. 15,31-32.)

Pusztai kísértés kő – kenyér…
Istent nem lehet próbára tenni, erejét kipróbálni. A másik embert sem lehet kipróbálni, mint egy mosóport…

Az IGAZ (Krisztus), jel, aki útban van, el kell távolítani. A világuralmi törekvések elsősorban a történelmi egyházak ellen működnek, és ezzel elismerik az IGAZ voltát: „Aki egyedül volt igaz köztünk.”

Jézus nem gyengül el a gúnytól, mert Istentől várja megigazulását, azonos önmagával. Nem kell leszállnia a keresztről. Az Atya menti meg, nem emberi és nem ördögi módon, hanem a FÖLTÁMADÁSBAN, ahol Isten Fiának bizonyul.

3. A BAL lator gúnyos hangja

Az egyik fölfeszített gonosztevő káromolta: "Nem te vagy a Krisztus? Szabadítsd meg hát magad és minket is." 40A másik rászólt: "Nem félsz az Istentől? Hisz te is ugyanazt a büntetést szenveded. 41Mi tetteink méltó jutalmát kapjuk. De ő nem csinált semmi rosszat." 42Aztán hozzá fordult: "Jézus, emlékezzél meg rólam, országodban." 43Ezt válaszolta neki: "Bizony mondom neked, még ma velem leszel a mennyben." (Lk.23,39-43.)

A lator szó rabot, lázadót, bűnözőt jelent. Három lázadót említ a szentírás Jézus kínszenvedésében Barrabást és a két latort. Barrabás szó magyar fordítása ugyanazt jelenti, mint Jézus: az atya fia. Csak míg Barrabás esetén kisbetűvel, addig Jézus esetében nagy betűvel. A két alternatíva, a két választás: az atya fiát, vagy az Atya Fiát? Ez nemcsak a katonák és ítélők előtt hangzik fel, hanem a világ előtt MA is. Jézus „bűne” a táblán: Názáreti Jézus a zsidók királya. Így lesz a KERESZT a Megváltó Király trónja, melyet fiúi hűséggel foglal el. A JOBB lator felismeri. És mi? Mellette akarunk e állni, vagy kiszállunk és kívülről gúnyoljuk?

MA velem leszel a Paradicsomban. Ma, MOST van itt az üdvösség órája.

Mi a mi célunk?
A Paradicsom, a szeretetközösségbe való VISSZATÉRÉS.

Az IGAZ lator a reménység embere, aki élete utolsó perceiben megélte, hogy IGEN, szabad az út ISTENHEZ, aki valódi királyként uralkodik és magához vonz. Egy istentelen élet mélyén is van kötelék, mely visszavezethet Istenhez. Az eutanázia kizárja magától az üdvösség óráját, mert az utolsó óra/perc kegyelmet sejt, mit ha elutasítunk a halált jelenti, mert halálos bűn.

Mi, latrok méltán szenvedünk, de Jézus semmi rosszat nem tett. Erre a döntésre hív Isten: a pozitív üdvösségi döntés ÁTVÁLTOZTAT: halálból életbe. Az üdvösség az élet forrása.

„Aki megvall engem az emberek előtt, azt én is megvallom Atyám előtt.”


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése