2012. március 31., szombat

Jézus hét szava a kereszten - bevezető

Lehetőségem nyílt egy nagyböjti lelkigyakorlat alkalmával közelebb kerülnöm Jézus hét szavával, melyet a kereszten mondott. Dr. Osztie Zoltán atya vezette a lelkigyakorlatot Leányfalun. A jegyzetemből összeállított bejegyzések nem tudják teljes mértékben visszaadni az ott hallottakat, de még így is az olvasó lelki épülését szolgálhatja, és reményem szerint közelebb viszi Istenhez.


Barsi Balázs atya legújabb könyve, Jézus 33 szava is foglalkozik ezzel a 7 szóval, és így ír róluk:


"Ez a hét szó a haldokló Jézus végrendelete és utolsó kiáltása különleges jelentőséggel bír. Ellenfeleihez azonban már nincs több szava. Akiknek szíve tökéletesen bezárult az evangélium előtt, azokkal nincs többé miről dialógust folytatni. Azoknak sem válaszol semmit, akik leköpdösik, kigúnyolják s a keresztre feszítés után káromolják, inkább vállalja, hogy a látszólag a káromlóknak és gúnyolódóknak legyen igazuk. Velük már nem beszél, de imádkozik s felajánlja értük szenvedését és halálát."


Leányfalu Lelkigyakorlatos Ház 2012. 03.


Zoltán atya bevezető gondolatai:


A zsoltár világába fogunk „beleütközni”, ha szemléljük és elmélkedjük Jézus hét szavát. A hetes szám a teljességet jelenti.

1. „Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit cselekszenek” (Lk 23,34).
2. „Még ma velem leszel a paradicsomban” (Lk 23,43).
3. „Asszony, íme, a te Fiad”; „Íme a te anyád!” (Jn 19,26-27)
4. „Istenem, Istenem, miért hagytál el engem?”  (Mt 27,46; Mk 16,34)
5. „Szomjazom” (Jn 19,28). - 6.” Beteljesedett” (Jn 19,30.)
7. „ Atyám, kezedbe ajánlom lelkemet!” (Lk 23,46)

3 szava az Atyához szól, 4 szava hozzánk. A Miatyánk imádságban is 7 szó van, melyből 3 az Atyához szól, 4 pedig az emberekkel való kapcsolatáról. A tízparancsolat tagolására is ez a szerkezet jellemző: 3 Istenről, 7 emberekhez. És mindhárom példánál is jelen van a sorrend fontossága: az első Isten és utána az ember.

Milyen szempontokat érdemes figyelembe venni a 7 szó megértéséhez?

Az Ó és Újszövetséget együtt kell szemlélni, hiszen Jézus maga fejti ki az Írásokat. Az ószövetségi ÍRÁS és az újszövetségi TÖRTÉNÉS összefüggésben vannak, mert Jézus eseményei által valósággá lesznek, BETELJESEDNEK. Az Ószövetség sötét, homályos írásai Jézus eseményei által nyernek világosságot, de ugyanez visszafele is érvényes: Jézus szenvedése, az abszolút történések az ószövetségi prófétai megvilágítás által nyeri el értelmét.

A zsoltárok kinyilatkoztatott imádságok. Istentől ajkunkon az Istenhez. Szeressük meg ezt az imádságot!

A zsoltárok rétege:
  • A szerző konkrét szava, eseménye, imája 
  • Izrael közösségének imádsága
  • Jézus ajkán beteljesedett imádság
  • Az Egyház imádkozza
  • A személy (ÉN) imádkozza
22. zsoltár és Izaiás 53. szentírási részeket ajánlotta elmélkedésre, és ezen szakaszokból többször idézett, részletes magyarázatot fűzött hozzájuk a lelkigyakorlat során.

A KERESZT című blogbejegyzésemben is szerepel részlet a lelkigyakorlat elmélkedéséből, és az ott elhangzott gyönyörű Weöres Sándor vers is olvasható.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése