„Szent vágyakat gyújtsál fel a szívünkbe!”
Folytatom Barsi Balázs atya 2011. karácsony szentestéjén elhangzott elmélkedésének megosztását. Előző két blogbejegyzésem ( Szent Pál karácsonya; Istenfélelem kérdése) a prédikációjának első két része.
Ezt a dalt hallgatom épp a bejegyzésem szerkesztésekor, mely a szabadságvágyról szól.
"Nem vagyok magammal szabad, kezemen, lábamon lakat."
Mitől lesz egy vágy szent, mitől lesz egy vágy bűnös? Erre ad választ Balázs atya befejező gondolata:
Szent Pál mondja: szakítsatok
a világi vágyakkal. Hát ez nagyon félreérthető, megint csak a görög szöveg
igazít el: kozmosz= világ. Tehát ami be van ágyazva ebbe a világba, az anyagi
világba, azzal szakítani kell. Mit ért ez alatt?
Testvérek, két nagy ösztön
van: az önfenntartás és a fajfenntartás ösztöne. Az állat is éhes és szomjas,
de csak anyagot eszik és iszik, ő kozmikosz, ő ebben a világban teljesen otthon
van. Mi nem vagyunk otthon egészen, mert az ember étkezése több, mint zabálás: meggyújtunk egy gyertyát, együtt
vagyok azokkal, akiket szeretek, (és az édesanyám süteményét senki se tudja
megsütni soha többet) ez egyfajta áldozás. Lenyeljük azt a szeretetet, amivel
készítette, nem csak kenyérrel él az ember. Ez az éhezés és ez a szomjazás egy
végtelen szeretetre tágul, és ezt hozta el Krisztus. És mit mondd?: „Vegyétek és egyétek, és igyatok ebből
mindnyájan.”
Húsvét éjszaka az első könyörgése nem a vágyak elfojtása,
hanem: „szent vágyakat gyújtsál fel a
szívünkbe!”
Mitől lesz egy vágy szent, mitől lesz egy vágy bűnös?
Testvérek, félreértette Freud úr: a parázna, a kapzsi, az e világnak élő ember
fojtja el a vágyait, belefojtja ebbe a világba. Az igazi keresztény azt
fölszabadítja. Mert nem a vágyat kell megszakítani, hanem leszakítani arról a
világi dologról, amire rátapadt, és most isteníti. Van egy „tapadókorongunk”, mellyel meg akarunk tapadni Istenben, végül is megragadni valami végtelen szeretetben.
Ha ez a tapadó korong szabadon marad, akkor rácsaphat bármire: anorexia – nem
eszik; eszik – az lesz az isten, az ivás vagy a kábítószer. Vigyázat!, rögtön
istenként működik, mindent kér tőled, az egész életedet. A kábítószer mindent
föláldoz, a karrierjét ott hagyja, a szerelmét, a családján végigmegy. Ezek a
bálványok. Ezektől kell letépni, szinte szabadságharcot folytatni minden nap,
hogy az az Isten felé törő vágyam az ne legyen kozmikosz, az ne tapadjon ehhez
a világhoz.
És ott van a szexualitás. Az állat is szexuális lény – az
ember is –, de ő csak kozmikosz, ő nem tudja, mi a szerelem. És a szerelem, az
igazi, nagy kérdéseket vet föl, amivel Freud úr megint nem számított és
tönkretette az emberiséget. Amikor az egyik képes meghalni a másikért. Na? hol
van itt a nemi gyönyör? És ezért szentséges a nemi gyönyör, ha ebben a
szeretetben van, nem ezen kívül. A személyes szférába van fölemelve ez a vágy.
De a személyes szféra, az ember énje elszakadt az Istentől.
Tehát Krisztus elhozta azt, hogy Isten szeretetébe „tapaszkodjunk”,
mert a szeretet Istentől van, a szeretet nem az állatvilágból van. Mert a
szeretetben szabadság van, az állat nem szabad. Ebben a világban semmi sem
szabad, a legkisebb sejt benned, és annak atomjai nem szabadok, de te szabad vagy.
Ez nem kozmikosz, ez nem ebből a világból való. Isten fölszabadította az
embert, fölemelte, önmagával akarta egyesíteni, önmagát jelölte ki végső célnak:
a szeretet az Istentől való.
Ővele egyesülve kell szeretni a másik embert, és
nemcsak úgy, mint férjet vagy feleséget, gyermeket, vagy unokát, szülőt vagy
nagyszülőt. Úgy kellene szeretni a másikat, mintha Istent szeretném, és mintha
Isten szeretné. Ha ez alatt van a szeretet, akkor megőrülünk, ezért sebzett az
emberiség. Arra pályázunk, hogy végtelenül szeressenek minket, Isten így
alkotta az embert, csak elszakította a szívét Istentől, rá voltunk kötve,
Krisztus ezt hozta vissza.
Nézzétek a szenteket, egy Boldog Teréz anyát. Gianna BerettaMollát, akit szentté avattak, ezt az orvosnőt, akinek megmondták, hogyha
megszüli a kisgyermekét meghal: „Akkor meghalok, de neki élni kell!”
Millió és millió szent vett körül bennünket ebben a véres XX.
században, akik bebizonyították, testvérek, hogy az ember képes Isten
szeretetével szeretni, hogy a vágyait ki tudja tépni ebből a kozmoszból és az
Istenre irányítani. Egy ilyen keresztény, egy ilyen ember, aki Isten
jelenlétében van, aki vágyait fölszabadítja e világ fogságából, várni fogja
Jézus, aki eljön az utolsó napon.
És ezzel fejezi be a mai szakaszt Szent Pál: „Várjuk reményünk boldog beteljesülését
nagy Istenünknek és Üdvözítőnknek, Jézus Krisztusnak dicsőséges eljövetelét,
amely az átváltoztatásban már titokzatosan most megjelenik, megvalósul.”
Amen
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése